Vi kigger nu tilbage på første kvartal af 2021, et kvartal som har budt på stor kundetilgang i Miranova. Det er vi naturligvis vældig glade for.

En årsag til den positive udvikling er uden tvivl den stigende opmærksom omkring indeksfonde og ETF’er. Ændringen i  investorfokus smitter af på os i Miranova, hvor alle porteføljer bygger herpå.

Noget af forklaringen skal også findes i de skærpede regler og øgede transparens omkring omkostninger.

Som investor skal man nu, jf. MiFID2 kravene, i langt højere grad end tidligere oplyses om de omkostninger, der er forbundet med investeringer. Reglerne har været gældende et par år efterhånden, men er fortsat ikke helt implementeret i alle banker. Ting tager tid.

Senest har vi set flere investeringsforeninger skifte spor på flere af deres fonde fra aktiv til passiv. Det er i sagens natur ikke noget der skiltes med, da aktivt forvaltede investeringsforeninger fortsat er en væsentligt bedre forretning for banken end indeksfonde, foreninger eller ETF’er.

Debatten i investeringskredse ændrer sig også over tid. Jeg spørger altid vores kunder om årsagen til, at de valgte netop Miranova. Svaret findes ofte inden for disse tre kategorier:

Omkostninger

Det er gået op for kunden hvor mange penge deres nuværende Private Banking løsning i banken rent faktisk koster. Vi ser ikke sjældent omkostningsprocenter samlet set omkring 1,5 – 2 % p.a. og sågar endnu højere.

Tid

For andre kunder handler det om tid. Det tager tid at passe sine investeringer. Man skal sætte sig ind i svært stof, man skal rebalancere porteføljen, man skal geninvestere udbytter, danne sig holdninger til placeringer – og ikke mindst fastholde disciplinen herom. Tiden man investerer i at passe sine investeringer kan bruges mere effektivt i livet.

Tryghed

Jeg hører ofte, at kunder ønsker større risikospredning i deres investeringer, særligt når voldsomme udsving i markederne har påvirket nattesøvnen. Måske leder man derfor efter mere tryghed i investeringerne. Jeg har oplevet en investor sige; ”Jeg har været ufatteligt heldig det seneste års tid. Jeg må bare erkende, jeg ikke har nerver til potentielt at blive ufatteligt uheldig”.

Løbende kontakt er afgørende for os – og ikke mindst din formue

For mig er det vigtigt, at du som kunde føler dig i trygge hænder. Derfor understreger jeg gerne vigtigheden af den opfølgning, vi ønsker at give jer. Det er afgørende for os at være tæt på vores kunder – vi prioriterer kundeservice højt. I det ligger der også vigtigheden af det årlige møde, med respekt for at vi alle har forskellige behov.

Det er her vi gennemgår jeres behov, plan, økonomi og ønsker. Det er her vi sammen kigger tilbage og ikke mindst frem. Har vi stadig den rigtige plan? Skal der justeres i risiko, horisont eller økonomi i øvrigt. Det er en helt naturlig proces vi ønsker at gennemgå med alle vores kunder. Med andre ord, skal du som kunde føle, at formuen er i trygge og kompetente hænder.